sunnuntai 5. huhtikuuta 2015

Naiset tyhjän haudan todistajina

”Sapatin mentyä, viikon ensimmäisenä päivänä Magdalan Maria tuli jo aamuhämärissä haudalle ja näki, että haudan suulta oli kivi siirretty pois.”(Joh.20:1)

Kaikki neljä evankelimia kertovat hiukan erilaisen version tyhjästä haudasta. Johanneksen mukaan Maria Magdala meni yksin haudalle. Matteuksen evankeliumin mukaan Maria Magdalalla oli toinen Maria mukana. Markuksen evankeliumin mukaan Maria Magdala, Jaakobin äiti Maria ja Salome menivät haudalle. Luukkaan evankelimi puhuu vain naisista. En osaa selittää eroavaisuuksia. Mielestäni yksi seikka on tärkeä. Jokaisessa evankeliumissa nainen tai naiset ovat ensimmäisiä tyhjän haudan todistajia. Tämä tukee sitä seikkaa, että evankeliumit eivät ole sepitettyjä satuja. Jos sen aikaiset ihmiset olisivat keksineet tarinan tyhjästä haudasta, he olisivat laittaneet miehet todistajiksi tyhjälle haudalle. Miehiä pidettiin luotettavampina.

Neljä evankeliumia eroaa toisistaan myös muussa seikoissa. Matteuksen evankeliumissa naiset näkevät Herran enkelin. Matteuksen evankeliumissakin naiset näkevät enkelin, mutta vasta haudan sisällä. Luukkaan evankeliumissa naiset näkevät haudan sisällä kaksi enkeliä. Johanneksen evankeliumissa Maria Magdala näkee, että kivi on otettu pois haudan suulta. Hän lähtee heti kertomaan siitä opetuslapsille. Myöhemmin hän palaa haudalle ja näkee haudan sisällä kaksi enkeliä. Sitten Jeesus ilmestyy Marialle.


Minua ei haittaa se, että kertomukset ovat vähän erilaisia. Kertomuksissa on tärkeätä sanoma Jeesuksesta, joka on noussut ylös. Johanneksen evankeliumin versio miellyttää minua eniten. Siinä Maria Magdala kohtaa Jeesuksen. Hän on itse asiassa ensimmäinen todistaja, joka näkee Jeesuksen ja juttelee hänen kanssaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti