”Sapatin mentyä, viikon ensimmäisenä
päivänä Magdalan Maria tuli jo aamuhämärissä haudalle ja näki,
että haudan suulta oli kivi siirretty pois.”(Joh.20:1)
Kaikki neljä evankelimia kertovat
hiukan erilaisen version tyhjästä haudasta. Johanneksen mukaan
Maria Magdala meni yksin haudalle. Matteuksen evankeliumin mukaan
Maria Magdalalla oli toinen Maria mukana. Markuksen evankeliumin
mukaan Maria Magdala, Jaakobin äiti Maria ja Salome menivät
haudalle. Luukkaan evankelimi puhuu vain naisista. En osaa selittää
eroavaisuuksia. Mielestäni yksi seikka on tärkeä. Jokaisessa
evankeliumissa nainen tai naiset ovat ensimmäisiä tyhjän haudan
todistajia. Tämä tukee sitä seikkaa, että evankeliumit eivät ole
sepitettyjä satuja. Jos sen aikaiset ihmiset olisivat keksineet
tarinan tyhjästä haudasta, he olisivat laittaneet miehet
todistajiksi tyhjälle haudalle. Miehiä pidettiin luotettavampina.
Neljä evankeliumia eroaa toisistaan
myös muussa seikoissa. Matteuksen evankeliumissa naiset näkevät
Herran enkelin. Matteuksen evankeliumissakin naiset näkevät
enkelin, mutta vasta haudan sisällä. Luukkaan evankeliumissa naiset
näkevät haudan sisällä kaksi enkeliä. Johanneksen evankeliumissa
Maria Magdala näkee, että kivi on otettu pois haudan suulta. Hän
lähtee heti kertomaan siitä opetuslapsille. Myöhemmin hän palaa
haudalle ja näkee haudan sisällä kaksi enkeliä. Sitten Jeesus
ilmestyy Marialle.
Minua ei haittaa se, että kertomukset
ovat vähän erilaisia. Kertomuksissa on tärkeätä sanoma
Jeesuksesta, joka on noussut ylös. Johanneksen evankeliumin versio
miellyttää minua eniten. Siinä Maria Magdala kohtaa Jeesuksen. Hän
on itse asiassa ensimmäinen todistaja, joka näkee Jeesuksen ja
juttelee hänen kanssaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti